Giżycko
Technikum
Technikum Nr 1 - 1B_P
Nazwa oddziału

 1B_P

Cykl kształcenia

 5

Języki obce
Przedmioty punktowane

obowiązkowe

  • język polski
  • matematyka

dodatkowe

  • język obcy nowożytny
  • informatyka

Przedmioty rozszerzone

matematyka

biologia

geografia

Zawody

 Technik architektury krajobrazu

Opis

TECHNIK  ARCHITEKTURY  KRAJOBRAZU

                              o profilu artystycznym

Co możesz robić po tym kierunku?

  • prowadzić własną firmę,
  • pracować w biurach projektowych, zakładach zieleni
  • pracować w urzędach administracji samorządowej w wydziałach architektury  i zieleni,
  • prowadzić szkółki roślin ozdobnych
  • kontynuować naukę na studiach szczególnie na kierunkach architektonicznych i artystycznych.
  • Pracować w centrach  ogrodniczych i na giełdach towarowych

 

 

WYKAZ KWALIFIKACJI  W ZAWODZIE TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU

Kwalifikacja

Symbol zawodu

Zawód

OGR.03.

Projektowanie, urządzanie i pielęgnacja roślinnych obiektów architektury krajobrazu

314202

technik architektury krajobrazu

OGR.04.

Projektowanie, budowanie oraz konserwacja obiektów małej architektury krajobrazu

314202

technik architektury krajobrazu

 

SZCZEGÓŁOWA  INFORMACJA O ZAWODZIE TECHNIK AGROBIZNESU

Technik architektury krajobrazu produkuje rośliny ozdobne, przygotowuje, urządza i pielęgnuje tereny zieleni miast i obszarów wiejskich;  wykonuje pielęgnację parków, starodrzewu; nadzoruje podległych pracowników. Produkcja roślin ozdobnych realizowana jest poprzez stosowanie technologii produkcji drzew i krzewów ozdobnych, bylin oraz roślin jednorocznych i dwuletnich.

W zakresie urządzania i pielęgnacji terenów zieleni technik architektury krajobrazu: planuje i projektuje tereny zieleni miast

i obszarów wiejskich, wyznacza miejsca do zakładania trawników, rabat bylinowych, nasadzeń drzew i krzewów, posługuje się dokumentacją projektową w poszczególnych etapach realizacji  i konserwacji terenów zieleni  oraz urządza tereny zieleni miast

i obszarów wiejskich według przygotowanego projektu, przygotowuje miejsca do nasadzeń drzew i krzewów, zakłada trawniki

i kwietniki, obsadza wazy kwiatowe, przygotowuje mieszanki ziem ogrodniczych, torfu i podłoży dla roślin.

W zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych: wyznacza drzewa do karczowania lub wycięcia, terminowo i systematycznie organizuje pielęgnację powierzonej zieleni na osiedlach, w parkach oraz przed obiektami użyteczności publicznej, nadzoruje przycinanie żywopłotów, strzyżenia trawników, pielęgnuje parki, odczytuje projekty terenów zieleni i wykonuje je w terenie.

Absolwent w zawodzie technik architektury krajobrazu znajdzie pracę zgodnie z posiadaną wiedzą i umiejętnościami

w jednostkach opracowujących projekty zagospodarowania obiektów architektury krajobrazu, jednostkach realizacyjnych

i pielęgnujących obiekty architektury krajobrazu, jednostkach administracji samorządowej w wydziałach geodezji i kartografii, ochrony środowiska, kształtowania i pielęgnacji zieleni, w placówkach służb ochrony zabytków i ochrony przyrody, u właścicieli obiektów krajobrazowych, w szkółkach drzew, krzewów i roślin ozdobnych oraz w szkolnictwie zawodowym (po ukończeniu studiów i specjalności nauczycielskiej, zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).

 

Szczegółowe CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU

 

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik architektury krajobrazu powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

1)       opracowywanie projektów obiektów terenów zieleni;

2)       urządzanie i pielęgnacja terenów zieleni i zadrzewień;

3)       urządzanie i konserwacja obiektów małej architektury krajobrazu;

4)       prowadzenia ciągnika rolniczego z przyczepą (przyczepami).

Program nauczania dla zawodu technik architektury krajobrazu uwzględnia aktualny stan wiedzy o zawodzie ze szczególnym zwróceniem uwagi na nowe technologie stosowane w zawodzie oraz współczesne koncepcje nauczania .

Program uwzględnia także zapisy zadań ogólnych szkoły i umiejętności zdobywanych w trakcie kształcenia w szkole ponadgimnazjalnej umieszczonych w podstawach programowych kształcenia ogólnego, w tym:

1)    umiejętność zrozumienia, wykorzystania i refleksyjnego przetworzenia tekstów, prowadząca do osiągnięcia własnych celów, rozwoju osobowego oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społeczeństwa;

2)    umiejętność wykorzystania narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz formułowania sądów opartych na rozumowaniu matematycznym;

3)    umiejętność wykorzystania wiedzy o charakterze naukowym do identyfikowania i rozwiązywania problemów a także formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody lub społeczeństwa;

4)    umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych;

5)    umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi;

6)    umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji;

7)    umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się;

8)    umiejętność pracy zespołowej.

W programie nauczania dla zawodu technik architektury krajobrazu uwzględniono powiązania kształceniem ogólnym polegające na wcześniejszym osiąganiu efektów kształcenia w zakresie przedmiotów ogólnokształcących stanowiących podbudowę dla kształcenia w zawodzie. Dotyczy to przede wszystkim takich przedmiotów, jak biologia i matematyka, a także podstawy przedsiębiorczości i edukacja dla bezpieczeństwa. Zastosowanie rozszerzeń z tych przedmiotów pozwoli na przybliżenie uczniom zagadnień związanych z systematyką, anatomią i fizjologią roślin. Z kolei rozszerzenie z dziedziny matematyki ułatwi realizację zagadnień związanych ze skalowaniem rysunków i planów w istotnym procesie projektowania oraz przybliży wykonywanie prostych pomiarów terenowych (geodezyjnych).